Hopp til hovedinnholdet

Årsrapport 2024

Klarte vi å møte våre brukere på en best mulig måte?

Jeg vil vri litt på det… klarte vi å møte alle våre brukere?
Chat-tjenesten har helt siden den ble opprettet vist at det er en tjeneste barn og unge benytter og har behov for. De formidler selv at det er enklere å skrive om sin situasjon og sine utfordringer enn å snakke. Anonymitet er svært viktig for barn og unge.

Tjenesten er nå redusert fra å være døgnåpen tjeneste til en åpningstid på ettermiddag-kveld. I 2023 besvarte vi 19 150 samtaler mot 8 770 i 2024.

Som leder av Alarmtelefonen og med fokus på å gi best mulig tjeneste til vår målgruppe, er jeg bekymret for hvor de barna som tidligere fikk hjelp fra chat tjenesten nå får hjelp.

Helt til slutt: Jeg er så stolt og imponert over den jobben de ansatte ved Alarmtelefonen gjør, både på telefon og chat. Vi blir invitert inn i livene til barn og unge- der de er som mest sårbare.

Dere har lyttet, stilt spørsmål, undret dere, gitt råd når det har vært etterspurt, lost videre til andre instanser der det har vært riktig men ikke minst bidratt til

….at den unge har selv funnet egne løsninger – dette gir god mestringsopplevelse.

Men dere… de jeg er mest imponert over er de unge som har henvendt seg til Alarmtelefonen, både på telefon, chat, sms og e-post. De viser et utrolig stort pågangsmot, de er ærlige, tørr å fortelle om strevet de står i, de vil ha hjelp og vil ha det bra i livene sine. De gjør akkurat det som er vårt budskap SI IFRA !!! Jeg heier på de!

Mvh
Margrethe Østerhus
Leder

Årsrapport 2024 kan leses her